Święty Jan
Chrzciciel |
Ż y w o t Ś w i ę t e g o |
|
|
Według
Nowego Testamentu Jan Chrzciciel urodził się pół roku przed Jezusem z
Nazaretu w wiosce Ain Karim.
Był synem żydowskiego kapłana Zachariasza i Elżbiety, która była krewną Maryi z
Nazaretu. Jego narodziny zapowiedziane były jako dowód prawdziwości
zapowiedzi złożonych przez Archanioła Gabriela Maryi w czasie zwiastowania, a
także przepowiedziane były jego ojcu przez anioła w Świątyni Jerozolimskiej. W dość młodym wieku Jan, zapewne po śmierci
podeszłych wiekiem rodziców, zrezygnował z możliwości zostania kapłanem i
rozpoczął życie pustelnika na Pustyni Judzkiej, gdzie prawdopodobnie zetknął
się z esseńczykami. Na pustyni został powołany na
proroka, a jego głównym zadaniem stało się wzywanie ludzi do nawrócenia oraz
przygotowanie drogi do publicznej służby Mesjasza. Głosił potrzebę nawrócenia
wewnętrznego i odnowy duchowej ludzi. Symbolem tego przygotowania był
symboliczny chrzest udzie-lany przez proroka słuchaczom jego nauk w rzece
Jordanie. Niedługo po spotkaniu i ochrzczeniu Jezusa, Jan
został wtrącony do więzienia za jawne krytykowanie niemoralnego małżeństwa
tetrarchy Galilei, Heroda Antypasa. Na skutek
spisku żony Heroda, Herodiady, Jan został ścięty ok. 32 roku. Dokładna data śmierci Jana Chrzciciela nie jest zna-na.
Badacze datują moment śmierci proroka na ko-niec lat
dwudziestych I wieku n.e. albo okres mię-dzy 34 a 36 rokiem. |
|
Jan Chrzciciel prawdopodobnie znał sektę esseń-czyków, jednak nie da się jednoznacznie stwier-dzić, czy był jej członkiem. Przez wielu swoich słuchaczy uznawany był za Mesjasza. O jego działalności misyjnej i kaznodziejskiej wspomi-nają Ewangelie i żydowski historyk Józef Flawiusz. Flawiusz pisze o Janie Chrzcicielu w "Dawnych dziełach Izraela znane też pod tytu-łem Starożytności żydowskie" że Jan nie chrzcił dla oczyszczenia z grzechu, lecz dla oczyszcze-nia ciała. Przez chrześcijan jest uznawany za ostatniego biblijnego proroka przed nadejściem Chrystusa. Mandejczycy uznają go za największego z proroków. Muzułmanie uznają go za jednego z proroków, poprzednika Jezusa i Mahometa. |
||
Grób i
Relikwie |
||
Według tradycji
chrześcijańskiej i muzułmańskiej, grób Jana Chrzciciela znajduje się w
Wielkim Meczecie Umajjadów w Damaszku. Relikwie
prawej ręki proroka, które były przez wieki talizmanem zakonu joannitów mają
znajdować się w czarnogórskim monasterze Narodzenia
Matki Bożej w Cetyni. Relikwie palców Jana Chrzciciela przechowywane są w
Sienie i Stambule. W 2010 fragmenty szczątków świętego znaleziono w ruinach
prawosławnego klasztoru na wysepce Świętego Iwana niedaleko Sozopola, na południowym wybrzeżu Morza Czarnego w
Bułgarii. Relikwie wraz z alabastrowym relikwiarzem były zamurowane w ołtarzu
nieczynnego od stuleci klasztoru. |
||
P a t r o n a t |
D n i o b c h o d ó w |
|
Jan Chrzciciel jest patronem wielu państw i miast, m.in. : * państw: Austrii, Francji, Holandii, Malty, Niemiec, Prowansji, Węgier oraz Akwitanii i Aragonii * miast na świecie: Amiens, Awinionu, Bonn, Florencji, Frankfurtu n/Menem, Kolonii, Lipska, Lyonu, Neapolu, Norymbergi i Wiednia, * miast w Polsce: Chojnic, Mysłowic, Nysy, Wrocławia i Stargardu Szczecińskiego, * archidiecezji warszawskiej i wrocławskiej. Jest patronem wielu zakonów, m.in. joannitów (Kawalerów Maltańskich), mnichów, dziewic, pasterzy i stad, kowali, krawców, kuśnierzy, rymarzy; abstynentów, niezamężnych matek, skazanych na śmierć. Jest orędownikiem podczas gradobicia i w chorobach epilepsji. |
Wspomnienie św. Jana Chrzciciela w Kościele katolickim obchodzone jest dwukrotnie: * 24 czerwca – Narodzenie św. Jana Chrzciciela (uroczystość liturgiczna) * 29 sierpnia – Męczeństwo św. Jana Chrzciciela[5] (wspomnienie obowiązkowe) Cerkiew prawosławna wspomina świętego proroka i poprzednika Pańskiego sześciokrotnie: * 7/20 stycznia[6], tj. 20 stycznia wg kalendarza gregoriańskiego (Sobór św. Jana Chrzciciela) * 24 lutego/9 marca, tj. 9 marca (rocznica pierwszego i drugiego odnalezienia głowy) * 25 maja/7 czerwca, tj. 7 czerwca (rocznica trzeciego odnalezienia głowy) * 24 czerwca/7 lipca, tj. 7 lipca (rocznica narodzin) * 29 sierpnia/11 września, tj. 11 września (rocznica ścięcia głowy) * 23 września/6 października, tj. 6 października (rocznica poczęcia). |
|
Kult świętych |
Modlitwa za
wstawiennictwem Świętych |
|
Kult Świętych - w katolicyzmie i prawosławiu szczególny szacunek do osób zbawionych oraz do świętych aniołów, którzy stawiani są za wzór dla wszystkich żyjących. Do świętych można zwracać się z prośbą o wstawiennictwo do Boga. W katolicyzmie szczególny szacunek należy się Maryi, jako matce Jezusa Chrystusa, która z uwagi na brak grzechu pierworodnego (niepokalane poczęcie) i uczynkowego jest najwyższym wzorem świętości. Wyznania protestanckie odrzucają kult świętych, ponieważ: * Teologia protestancka zakłada zbawienie człowieka poprzez "zakrycie" jego grzechów przez ofiarę krzyżową Chrystusa. Człowiek zbawiony jest tak samo zbrukany grzechami jak nie zbawiony, Bóg jednak tych grzechów u niego nie dostrzega. Z powodu tych różnic protestanci nie uważają za stosowne czcić świętych będących wg nich takimi samymi grzesznikami jak inni ludzie (List do Rzymian 3:23). Poza tym protestanci uważają, iż każdy chrześcijanin jest świętym, gdyż został zbawiony przez Chrystusa i uświęcony przez jego krzyżową ofiarę, nie zaś własne zasługi (List do Rzymian 3:24-28). * Na podstawie pewnych fragmentów Nowego Testamentu i sformułowanej na ich podstawie sztandarowej zasadzie reformacji Solus Christus, protestanci uważają, iż istnieje tylko jeden pośrednik między Bogiem a człowiekiem - Jezus Chrystus i tylko do niego należy zwracać się z prośbami w modlitwach (1 List do Tymoteusza 2:5-6). * Protestanci w myśl zasady Soli Deo gloria chwałę i część oddają wyłącznie Trójjedynemu Bogu, gdyż tylko taki kult uznają za biblijnie uzasadniony. Kult świętych, rzeźb i obrazów postrzegany jest jako zakazane w Biblii bałwochwalstwo (Księga Wyjścia 20:4-5, 1 Księga Samuela 15:23). |
Modlitwa za wstawiennictwem świętego (czasem błędnie rozumiana jako modlitwa do świętego) – rodzaj modlitw katolickich, prawosławnych a także części innych wyznań chrześcijańskich, zanoszonych do Boga za pośrednictwem (przyczyną, wstawiennictwem) świętego, często patronów osób modlących się lub uchodzących za szczególnie skutecznych w danych problemach. Występują w wielu wyznaniach. |
|
Niektóre modlitwy
za wstawiennictwem świętych |
||
|
||
Zobacz także |
||
|
||
Kategoria: Modlitwy chrześcijańskie |
||
Misja i działalność jaką prowadził Jana wzbudzała zachwyt ale też była powodem niepokoju i wzburzenia. Jego mocne słowa wzywające do zerwania z grzechem, stanowczość i bezkompromisowość w sprawach moralności i prawa Bożego wzbudzały agresję. Publiczne potępienie niemoralnej postawy króla Heroda Antypasa, który odebrał żonę bratu, doprowadziło do wrogości Herodiady. Uwięziony Jana w twierdzy Macheront, nie przestał wzywać do nawrócenia i przemiany. Herod mimo iż Go chętnie słuchał nie zdobył się na odrzucenie Herodiady, nie odważył się też wydać go na śmierć, bał się bowiem ludu, który uważał Jana za proroka. Herodiada jednak postawiła na swoim. Na urodzinach Heroda kiedy jej córka - Salome, tańczyła - spodobała Herodowi, który poprzysiągł dać jej wszystko, o co poprosi. Salome, namówiona przez matkę, poprosiła o głowę Jana Chrzciciela. Choć zasmucony ale związany przysięgą, Herod kazał ściąć Jana i przynieść Jego głowę na misie. Kiedy
Pan Jezus dowiedział się o śmierci Jana, powiedział o nim: "(...)
On jest tym, o którym napisano: Oto Ja posyłam mego wysłańca
przed Tobą, aby Ci przygotował drogę. Zaprawdę,
powiadam wam: Między narodzonymi z niewiast nie powstał większy od Jana
Chrzciciela. (...)" (Mt
11, 10-11).
1. Z ziemi krzyżów i kurhanów ref. W sercach naszych przymnóż wiary, bohaterów daj nam krew 2. Duchem Świętym napełniony 3. Nad Jordanem do pokuty (Łk 1,76) (Łk
1,57-66.80) „Kimże będzie to dziecię? Bo
istotnie ręka Pańska była z nim. Chłopiec zaś rósł i wzmacniał się duchem, a
żył na pustkowiu aż do dnia ukazania się przed Izraelem”. Komentarz: |